Näthandel då och nu

Näthandeln omsätter mycket stora summor i Sverige idag, och många spår att siffrorna kommer att öka ytterligare. Då kan det vara värt att sända en tanke till de som misslyckades stort på detta området, och av vars misstag vi kan lära oss.

Att handla på nätet är definitivt mainstream idag. Omsättningen ökar, inte minst när det gäller leksaker och investerarna är på hugget. Den som handlar på nätet har ett större utbud att ta del av, priserna är ofta lägre, och butikerna är alltid öppna. Ett stort aber är att man inte kan se och känna på varorna, t.ex. för att prova dem om det gäller kläder, men detta kan lösas på många olika sätt, t.ex. genom generösa regler för retur av varor.Postcykel med paket

När många svenska hushåll fick bredbandsuppkoppling, vid tiden kring millennieskiftet, såg flera företagare sin chans att tjäna pengar genom att sälja saker online. Det fungerade bättre för vissa än för andra. Den svensk-engelska näthandeln Boo.com har länge stått som symbol för misslyckade satsningar på nätet, och har säkert avskräckt många från att ens försöka. Misslyckandet betraktades som så stort att det avskräckte en del från att satsa på nätet över huvud taget, även om Boo inte var det enda företaget som gick omkull i den s.k. IT-kraschen.

Hur fick det för Boo?

Boo.com startades i Storbritannien av tre svenskar: Ernst Malmsten, Kajsa Leander och Patrik Hedelin. Efter bara två år gick företaget i konkurs. Förklaringen var enkel: konsumenterna var inte redo att handla kläder online.

Ernst Malmsten blev inte avskräckt. Efter Boo-kraschen var han bl.a. med om att starta nätbokhandeln Bokus, som knappast kan betraktas som ett misslyckande. Idag är han VD på företaget Lara Bohinc, som har beskrivits som ett mellanting mellan Georg Jensen och Hermès. I den här intervjun berättar han mer om sin karriär, både före och efter Boo.com. Hans f.d. affärspartner Kajsa Leander har istället valt att satsa på äpplen. Läs mer om detta här.