Kom igång med e-handel

För att komma igång med e-handel finns många saker att tänka på. Du måste planera, välja rätt plattform och investera i tillräckligt med marknadsföring. Gör du din hemläxa finns goda chanser att lyckas. Nedan tittar vi i korthet på vad som krävs för att bli framgångsrik.

Vad ska du sälja? Till vem? En annan viktig faktor är hur du ska konkurrera. Många väljer att försöka erbjuda lägst pris, men glöm inte andra alternativ som bra service eller snabb leverans. Börja också fundera över logistiken. Kan det egna företaget sköta all paketering? Är ditt lager utrustat för det med tillräckligt med utrymme, personal, https://www.axonprofil.se/kontor/packtejp och allt annat som behövs? Mer praktiska saker tillkommer, så lägg mycket energi på planering.

E-handel har blivit rekordstort

I Sverige fortsätter e-handeln att sätta rekord. Under 2017 omsatte e-handeln över 100 miljarder. Svenskar älskar helt enkelt att handla på nätet och ingenting tyder på att den trenden kommer brytas, utan snarare tvärtom, läs mer. Det företag som inte öppnar en egen webbutik riskerar att hamna rejält på efterkälken.

Välj rätt teknisk lösning

Om det egna företaget saknar IT-kompetens för att sätta upp en professionell webbutik, måste det köpas in utifrån. Marknaden är full av så kallade e-handelsplattformar som erbjuder ett komplett system för att driva e-handel. Ofta ingår även teknisk support. Jämför olika alternativ och har de olika prismodeller kan du behöva räkna om allting mot en fast månadskostnad eller årskostnad för att kunna göra en rättvis jämförelse. Säkra betalningslösningar som dina kunder föredrar måste också erbjudas.

Marknadsför din webbutik

Vad som är svårast för nybörjare med e-handel är hur man skapar trafik till sajten. Ofta lönar det sig att anlita en reklambyrå. De kan hjälpa till att utforma en reklamkampanj och sökmotoroptimera sajten. Saknas resurser kanske du kan förlita dig på social media. Tack vare Facebook, Instagram och Twitter kan du potentiellt nå ut till tusentals, särskilt om du får lite draghjälp från vänner och inflytelserika personer som bloggare.

Sammanfattning

För att summera behövs följande saker för att ha en chans att lyckas med e-handel:

  • Planering
  • En stabil e-handelsplattform
  • Marknadsföring

Rent praktiskt behöver det inte ta mer än några dagar, men bara för att det är en butik på nätet går det inte att luta sig tillbaka. Du måste fortsätta att hela tiden lyssna på kunderna och göra förbättringar. Nöjda kunder kommer återkomma till din webbutik och förhoppningsvis sprida ett gott rykte om den!