I de sociala mediernas barndom

Säg sociala medier, och de flesta tänker nog på Facebook, Twitter och Instagram. Men den här typen av tjänster har funnits betydligt längre än så.

Det är svårt att ange en specifik tjänst som det första sociala mediet. Redan i internets barndom fanns det olika sätt att kommunicera mellan användare. Om man är på jakt efter den första sajten där man som användare kunde skapa en egen sida, och välja vilka man skulle följa eller på andra sätt interagera med, så får man gå till slutet av 90-talet. Då startades bl.a. den amerikanska sajten SixDegrees.com. Den blev inte särskilt framgångsrik, men fick många efterföljare. Några av dessa var Friendster, MySpace och LinkedIn. MySpace var det första sociala mediet som fick ordentligt fotfäste i Sverige. En viktig faktor var att många band utan skivkontrakt lade upp sina låtar på sajten. En del av dem fick också kontakt med skivbolag på detta sätt. Till denna grupp hörde Lily Allen och Arctic Monkeys.

Ikoner för sociala medierDet sociala nätverk som har satt standarden är dock Facebook, som ganska snabbt besegrade MySpace. Facebook började som ett nätverk för studenter på Harvard, där grundaren Mark Zuckerberg pluggade. Det utvidgades sedan till att vara tillgängligt för alla universitetsstudenter i USA, och slutligen blev det tillgängligt för hela världen.

Det är flera saker som har gjort Facebook populärt, men en sak som man nog inte kan bortse från är reklamen. Den upplevs förvisso som störande av många användare, men den som vill bygga en riktig Facebook-dödare idag måste hitta ett sätt att tjäna pengar på den, för annars går det inte att hitta några investerare. Facebook har löst detta på ett smart sätt, genom möjligheten för annonsörer att rikta annonserna mot specifika målgrupper.

Men det krävs också en stadig tillväxt för att kunna locka investerare. Här dras Facebooks största konkurrent, Twitter, med stora problem. Användarantalet ökar inte längre, vilket har gjort att aktien sjunkit. Dessutom går det inte att skapa ett lika bra system för annonser som på Facebook, eftersom man helt enkelt inte vet lika mycket om användarna.

Olika val i olika länder

Idag är Facebook det mest populära sociala nätverket i nästan hela världen. Men det finns undantag. I Japan är det ett annat amerikanskt nätverk som är populärast, nämligen Twitter. Men man behöver inte åka så långt för att komma till ett land där man föredrar något annat framför ”fejan”. I Ryssland, Vitryssland, Ukraina och Kazakstan är VK, som tidigare hette VKontakte, mest populärt. I Kirgizistan är det ett annat ryskspråkigt nätverk, Odnoklassniki, som lockar flest användare.

Rent generellt kan man säga att i de länder där man vill stå emot det amerikanska inflytandet, där har man också sina egna nätverk. Förutom VK i Ryssland finns Qzone i Kina, som just nu visar tillväxtsiffror som Facebook bara kan drömma om, och Facenama i Iran. Man ska dock vara medveten om att tillgången till internet är begränsad i Iran, men att de flesta kringgår restriktionerna på olika sätt. Det kan alltså vara något annat nätverk som är populärast i landet.